Cimbalom műfaji határok nélkül

A zene, a roma kultúra, a jazz, a csapatmunka, a teljesítmény és a tanításvágy mind-mind tettenérhető volt az Etnoklub legutolsó adásában, ahol nemcsak Balogh Kálmánról és zenekaráról, a Gipsy Cimbalombandről, hanem zenésztársairól, a népzenei kötődéséről és az általa szeretett hangszerről is sokat megtudhattunk. A cimbalomművész ismét bebizonyította, hogy nemcsak kiváló muzsikus, szeret és tud játszani hangszerén, hanem számára nagyon fontos, hogy úgy tágítsa a cimbalom műfaji határait, hogy számára a kiinduló pont mindig a  szívéhez közel álló népies dallamvilág lesz. Azt is megtudhattuk, hogy világzenei kalandozásait az inspirálta, hogy a cimbalomhoz hasonló zeneszerszám nagyon sok országban van és szinte végtelen a cimbalmon játszható muzsikák száma. Bár a zenei műfajok közül a dzsessz is közel áll a szívéhez, amit vendégével közös produkciója is bizonyított, de számára a dzsesssz csak kirándulás és úgy érzi sosem lesz olyan kreatív és progresszív a dzsessz-ben, mint zenész barátja, Lukács Miklós dzessz-zenész.

A beszélgetéseket frappánsan kiegészítő zenei illusztációk között volt a Délibáb című legújabb lemezük néhány száma, amelyeket vendégei, magyar ethno-kortárs énekes, Herczku Ágnes  és a legjobb cigány férfi énekesnek tartott Balogh Gusztáv segítségével mutatott be.

A műsorkészítők körültekintését bizonyítja, hogy Balogh Kálmán aprópóján a ma már a magyar zenei hangzásvilághoz sorolt, de  Kelet-Európában és a Balkánon ősidők óta használt cimbalom ázsiai származására felhívták a nézők figyelmét. Nagyon jó ötlet volt, hogy Nagy Ákos cimbalomkészítő tapasztalatain keresztül ráeszmélhettünk, micsoda technikai és technológiai tudás szükségeltetik a zongora bonyolultságú zeneszerszám elkészítéséhez és a külföldi koncertek, a repülőgépen való szállíthatóság milyen új elvárásokat teremtettek a hangszerekkel és a hangszerkészítőkkel szemben. Ki gondolta volna, hogy a hordozhatóság igénye miatt a közel száz kilogramm súlyú nagy cimbalmot le kellett kicsinyíteni tizenhárom kilogrammra úgy, hogy a húrokra nehezedő tizenegy tonna nyomás nem csökken a méret csökkentésével.

Köszönjük az Etnoklubnak, hogy bepillantást engedett ennek az elkötelezett zenésznek a művészetébe és mindenkinek ajánljuk ezt a nagyszerű műsort.

Ízelítő az adásból

Vélemény, hozzászólás?

Scroll to top