Ritkaságot kínál a közönségnek kedden este a Café Budapest – Kortárs Művészeti Fesztivál: a Bakáts téri Assisi Szent Ferenc Plébániatemplomban három különböző stílusú és karakterű cimbalmos, Balogh Kálmán, Farkas Rózsa és Lukács Miklós zenél.
Az est kuriózuma, hogy két ősbemutató mellett olyan művek hangzanak majd el, amelyek nem megszokottak cimbalomesteken – emelték ki a fesztivál szervezői, hozzátéve: a koncert programja érinti ugyan a cimbalom esetében hagyományos stílusokat, de céljuk az is, hogy megmutassák a cimbalom helyét a 21. században és a kortárs zene világában.
A koncert első számaként Bartók Béla Allegro barbarója hangzik el, a darabot Lukács Miklós írta át három cimbalomra. Hallhatja a közönség Kurtág György Szálkák című darabjának átiratát is, amelyet Lukács Miklós eredetileg Vékony Ildikó cimbalomművész előadói egyéniségére szabott, és amelyet lemezre is játszott a tragikus balesetben fiatalon elhunyt művész.
A programban szerepel a Mouvement en ragtime című darab, amelyet az igényes dzsessz nagy rajongójának számító, idén elhunyt Petrovics Emil komponált. A Székelyföldi táncok a cimbalmot eredeti „szerepkörében” mutatják be, Lukács Miklós Sirb és Tallér Zsófia Hangok jobb napokra című alkotása pedig a kortárs zenei vonulatot folytatja. Mint azt Tallér Zsófia az MTI-nek elmondta, a címben szereplő magánhangzókat használta fel alaptémaként, és az alaptéma variációit komponálta meg szólócimbalomra, Farkas Rózsa felkérésére.
Kedden este a Bakáts téri templomban két ősbemutató tanúja is lehet a hallgató: Csemiczky Miklós Duója és Borbély Mihály 7 miniatűrje először csendül föl élőben. Részletek hangzanak el Chick Corea Children’s Songs című sorozatából, Balogh Kálmán és Lukács Miklós pedig improvizációkkal villantja fel a hangszer valamennyi, szinte kimeríthetetlen lehetőségét.
A miskolci Balogh Kálmán 11 éves korában kezdett cimbalmozni. Első tanára nagybátyja, a híres cigányzenész, Balogh Elemér volt. Később Szöllős Beatrix, Tarjáni Tóth Ida, majd a főiskolán Gerencsér Ferenc tanítványa volt. 1980-ban végzett a Zeneakadémián. Sokirányú zenei érdeklődése hívta életre a Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Band-et. Repertoárjukban megfér egymás mellett a magyar autentikus népzene, a spanyol flamenco muzsika és a különböző balkáni népzenék. A kortárs zene is hatással volt rá. Együtt muzsikált a Miskolci Új Zenei Műhellyel, a 180-as csoporttal, Márta Istvánnal. 2007-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem népzene tanszékének cimbalomtanára.
Farkas Rózsa a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolát Szeverényi Ilona vezetése alatt végezte, 1993-ban cimbalomtanári és kamaraművészi diplomát kapott. Játszott magyar népzenét, cigányzenét, balkáni népzenét, világzenét is. Mestere Balogh Kálmán volt. Háromszor részesítették Fischer Annie-ösztöndíjban. 2009-ben Liszt-díjat kapott.
Lukács Miklós zenészcsaládban született. Édesapja szintén cimbalmos, cigányzenét játszik, édesanyja hegedült. Tanára Szakály Ágnes volt. A Zeneakadémián 1999-ben diplomázott. A cimbalom mellett zongorázni is tanult. Cimbalomverseny című darabját amelyet kamarazenekarra és cimbalomra komponált, tanárának, Szakály Ágnesnek ajánlotta. A kortárs zene avatott tolmácsolója hangszerén, különös tekintettel Kurtág György és Eötvös Péter műveire. 2009-ben Balogh Kálmánnal készített nagy sikerű duólemezt. 2011-ben sikerrel szerepelt Eötvös Péter művével a londoni BBC Symphony Orchestra Total Immersion: Peter Eötvös címmel rendezett koncertsorozatán.