Ismerős melódiáknak – a nagy klasszikusoktól Offenbachig – a közönség szívét megérintve egyszerre frenetikus és mély változatát adja elő a Budapestről érkezett 100 Tagú Cigányzenekar – hangzott el hétfőn a legnézettebb francia televízió, a TF1 híradójában a „hegedű iránt családi szeretet tápláló monumentális zenekar” kéthetes franciaországi turnéjáról készült riportban.
A klasszikus szimfonikus zenekarként működő 100 Tagú Cigányzenekar péntek óta Párizsban, az egyik legnagyobb presztízsű francia koncertteremben, a Théatre des Champs Elysées-ben összesen hat alkalommal lép fel. A teltházas koncertek végén a hálás közönség mindig állva ünnepli az együttest.
„Dinamikusak, nagyon könnyedek, váratlanok, boldogságot és lelkesedést árasztanak magukból, kiváló zenészek, minden tökéletes” – így jellemezték a televízió kamerája előtt a koncert után a nézők a zenekar tagjait.
A jellegzetes magyar cigányzene és a cigányzenekarra hangszerelt népszerű komolyzenei művek (Verdi, Liszt, Erkel, Strauss, Csajkovszkij, Brahms, Sarasate, Bizet) mellett a programban szerepel a mindig óriási sikert arató cigánydzsessz is, amelyet Franciaországban Django Reinhardt gitáros tett ismertté. A zsidó számokból összeállított részt akkora élvezettel fogadja a párizsi közönség, hogy többen a széksorok között táncolnak, a koncert végén felcsendülő La vie en rose című népszerű Piaf-dalt pedig a zenekarral énekelik.
A 100 Tagú Cigányzenekarnak nemcsak franciaországi, hanem valamennyi külföldi útját francia menedzsment szervezi, így az együttes 18 éve minden évben visszatér Franciaországba, nemcsak egy-egy koncertre, hanem általában többhetes turnékra, amelyekkel részletesen foglalkozik a francia média.
A fővárosi sorozatra ezúttal Avignonból és Monte Carlóból érkeztek, ahol a turné eddig legfergetegesebb koncertjét adták múlt szerdán a hercegi család tagjai és vendégei előtt a közelmúltban felavatott Grimaldi Forum közel kétezer férőhelyes nagytermében – mondta el az MTI-nek Beke Farkas Nándor, a zenekar főtitkára. Párizs után Nancyba és Roubaix-ba utaznak tovább.
Xavier Duboc producer számára fontos szempont, hogy a legnagyobb presztízsű koncerttermekbe szervezze a fellépéseket, és kétévenként a Théatre des Champs Elysées-be is visszatérhessen a magyar zenekar. A 2014-es szerződést éppen hétfőn írták alá. Duboc elmondta az MTI-nek, hogy nem volt könnyű áttörni a falakat annak érdekében, hogy egy kotta nélkül játszó együttest beengedjenek a klasszikus zene franciaországi szentélyeibe, de ma már mindenhol visszavárják a 100 Tagú Cigányzenekart. Európa és Japán után pedig az együttes álma, hogy Amerikát is meghódítsa.